ဗုဒၶႏွင္႔ဗုဒၶ၀ါဒ

Buddha and his Doctrine

ဤစာအုပ္သည္......

အခန္း (၅) ဒုကၡသစၥာ

Published by roman under on 7:41 PM

အခန္း (၅)
ဒုကၡသစၥာ

‘‘ပညာရွိသည္ခ်မ္းသာသုခကိုမရွာဘဲ
ဆင္းရဲဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္မႈကိုသာရွာ၏ ။’’
Aristotle
သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲကိုေဖာ္ျပ၍
ထို၀ဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္ဖို႔ရန္လမ္းညႊန္ျပေသာ
ဗုဒၶ၀ါဒကိုစိတ္ပ်က္ဖြယ္ရာ ဒုကၡ၀ါဒ(Pessimism)ျဖစ္သည္ဟုမဆိုႏိုင္ေခ်။

*ဗုဒၶ၏ ပဓာနရည္ရြယ္ခ်က္သည္ လူသတၱ၀ါတို႔အား ဆင္းရဲဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္လမ္းခရီးကို ညႊန္ျပရန္ျဖစ္၏ ။

ဗုဒၶသည္ ထိုရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင္႔ ဆက္စပ္ျခင္းမရွိေသာ အခ်ဳိ ႔တရားေတာ္မ်ားကို ေဟာေတာ္မမူေခ် ။ ဗုဒၶလက္ထက္ကအခ်ဳိ ႔လူတို႔သည္ ေလာကသည္ အဆုံးရွိသေလာ၊မရွိသေလာ ။ ဇီ၀ႏွင္႔ခႏၶာသည္ ထပ္တူျဖစ္သေလာ၊တျခားစီျဖစ္သေလာ ။ရဟႏၲာသည္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးေနာက္ ရွိသေလာ၊မရွိသေလာ စေသာျပႆနာမ်ား၌ စိတ္၀င္စား၍ ဗုဒၶအားေမးေလွ်ာက္ၾက၏ ။
ဗုဒၶသည္ ထိုေမးခြန္းမ်ားမွာ မဂ္နိဗၺာန္ခရီး၌ ခလုတ္ဆူးေျငာင္႔မ်ား ျဖစ္သည္ဆို၍ မည္သို႔မွ် ေျဖေတာ္မမူေခ် ။
*ထိုျပႆနားမ်ားကိေမးေလွ်ာက္ေသာ မာလုက်ပုတၱရဟန္းအား ဗုဒၶက ‘‘မာလုက်၊ ဥပမာေသာ္ကား အဆိပ္လူျမားမွန္၍ဒဏ္ရာရေသာလူတစ္ဦးသည္ အကယ္၍ ခ်က္ခ်င္းအကုအသမခံဘဲ မိမိအား ရန္ျပဳေသာသူ၏ အမည္၊အမ်ဳိးဇာတ္၊ပုံပန္သဏၭာန္၊ေနထိုင္ရာအရပ္ေဒသ စသည္တို႔ကို စုံစမ္းေမးျမန္းေနပါက အသက္သာလွ်င္ ဆုံးရွဳံးရာ၏ ။ထို႔အတူသင္သည္ ဤျပႆနာမ်ား၏အေျဖသိရွိမွသာ ရဟန္းတရားအားထုတ္မည္ဆိုပါက သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္မည္မဟုတ္။ ထုိျပႆနာမ်ားသည္
အေျဖမည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစကာမူ၊ေလာက၌ ဒုကၡတရားသည္ကား မုခ်ရွိ၏ ။ထုိျပႆနာမ်ားသည္ဒုကၡခပ္သိမ္း ကင္းၿငိမ္းရာနိဗၺာန္အက်ဳိးငွာမျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ ငါသည္မေျဖၾကားဘဲ သစၥာေလးပါးတရားကိုသာေဟာသည္ ’’ ဟုမိန္႔ၾကား၏ ။(မဇၩိမနိကာယ္၊စူဠမာလုက်သုတ္)
*သစၥာေလးပါးတရားတြင္ ေရွးဦးပထမ သစၥာမွာ ဒုကၡသစၥာျဖစ္၍ ဗုဒၶ၀ါဒီအဖို႔ ဒုကၡတရားကို ေျခေျချမစ္ျမစ္ သိျမင္နားလည္ရန္အေရးႀကီး၏ ။ေထရ၀ါဒသည္ တိုင္းျပည္ၿငိမ္းခ်မ္း၍ ခ်မ္းသာႂကြယ္၀ေသာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၌ အားနည္း၍ ၂၀ရာစုအတြင္းကစစ္ေဘးဒုကၡဒဏ္ႏွင္႔ ဆင္းရဲဒုကၡအမ်ဳိးမ်ဳိး ႀကဳံေတြ ႔ခဲ႔ရေသာ အဂၤလန္ႏွင္႔အေတာ္အတန္႔ပ်ံ ႔ႏွံ႔ေနျခင္းမွာအေၾကာင္းမဲ႔မဟုတ္ေခ်။အာရွတုိက္ရွိ ေထရ၀ါဒႏိုင္ငံမ်ား၌မူ လုတို႔သည္အမ်ားအားျဖင္႔ ဒုကၡတရားကိုေကာင္းစြာမသိမျမင္ၾကေသာေၾကာင္႔ ဗုဒၶ၀ါဒကို ေက်ေက်ညက္ညက္နားလည္ၾကဟန္မတူေခ်။
*ဒုကၡတရားကိုေဟာေသာ ဗုဒၶေဒသနာမ်ား၌ အုိမႈ၊နာမႈ၊ေသမႈကိုေရွ႕ တန္းသုိ႔ တင္ထားျခင္းမွာ ေလာက၌ အလြန္းထင္ရွား၍ လူတိုင္းေတြ ႔ႀကဳံရေသာေၾကာင္႔ လူအမ်ားနားလည္ရန္ျပဆိုထားျခင္းျဖစ္၏ ။အမွန္ဆိုေသာ္ အိုမႈ၊နာမႈ၊ေသမႈ လုံး၀ကင္းေသာအခါ၌ပင္ ဤလူ ႔ဘုံသည္ထာ၀ရၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေသာ ဘုံျဖစ္ပါမည္ေလာဟု သံသယျဖစ္ဖြယ္ရွိ၏ ။ဤအေၾကာင္း စဥ္းစားရန္အခ်က္ကိုေရွ ႔၌ေဖာ္ျပပါမည္။ စစ္စင္ဗုဒၶသည္ ဘုရားမျဖစ္မီက ဇရာ၊ဗ်ာဓိႏွင္႔မရဏေဘးကိျုမင္၍ ရဟန္းျပဳျခင္းမဟုတ္ေၾကာင္းဆိုင္ရာေဒသနာမ်ားကိုျပဆိုခဲ႔ေပၿပီ။
*ဓမၼစၾကာသုတ္၌ အိုမႈ၊နာမႈ၊ေသမႈေလာက္ လူတို႔ဂရုမျပဳမိေသာ ဒုကၡႏွစ္မ်ဳိးကိုျမတ္စြာဘုရားကေဟာၾကားထား၏ ။ ယင္းတို႔မွာ အလိုဆႏၵမျပည္႔၀မႈႏွင္႔အလိုဆႏၵအညီမျဖစ္
မ႕ႈ၊(သို႔မဟုတ္)အလိုဆႏၵႏွင္႔ဆန္႔က်င္၍ျဖစ္မႈ၊(၀ါ)ရတာမလို၊လိုတာမရျဖစ္၏ ။ ေစတသိက ဒုကၡမ်ားျဖစ္၍
ကာယိကဒုကၡမ်ားကဲ႔ိသို႔ မထင္မရွားေစကာမူ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါတိုင္ႀကဳံေတြ ႔ရတတ္ျခင္းကို ယုံမွားစရာမရွိေခ်။
*ဒုကၡတရားကိုသိျမင္မႈသည္ ဘ၀အေတြ ႔အႀကဳံေပၚတြင္မတည္ေခ်။အေတြ ႔အႀကဳံသာလွ်င္ ပဓနာျဖစ္ပါက ဆရာ၀န္မ်ားသည္ ဒုကၡတရားမ်ားကိုအမ်ားဆုံးသိျမင္ေသာသူမ်ားျဖစ္ေပရလိမ္႔မည္။ မ်က္ျမင္အားျဖင္႔ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေနပါလ်က္ ေပ်ာ္ရႊင္ေနသူမ်ားမွာ မနည္းလွေခ်။ ဗုဒၶလက္ထက္မွစ၍ ယေန႔ထိ ဒုကၡတရားကိုသိျမင္၍ လူ ႔ဘ၀ကိုၿငီးေငြ ႔သူမ်ားမွာ အမ်ားအားျဖင္႔ဘ၀အေျခအေန ျမင္႔မား၍ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာခံစားခဲ႔ၾကေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားျဖစ္၏ ။ ဒုကၡတရားသိျမင္မႈသည္ အသိပညာရွိမႈ ကာမတဏွာနည္းပါးမႈႏွင္႔ဆက္စပ္ေနဟန္ရွိ၏ ။စင္စစ္ကာမဂုဏ္ခ်မ္းသာ၌မ်ားစြာမေပ်ာ္ေမြ ႔ပဲ
အသိပညာအသင္႔အတင္႔ရွိေသာပုဂၢိဳလ္သည္ လူ႔ေလာက၊လူ႔ဘ၀ကို ယထာဘူတာက်က် ဆင္ျခင္သုံးသပ္ပါက ဒုကၡသစၥာကိုေလးေလးနက္နက္သိျမင္လာမည္ အမွန္ျဖစ္ျဖစ္၏ ။
*ကမာၻသမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္၌လူတို႔သည္ငလ်င္းလႈပ္ျခင္း၊မီးေလာင္ျခင္း၊ေရလႊမ္းမိုးျခင္း၊ေလမုန္တိုင္းတိုက္ခတ္ျခင္းစေသာ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင္႔ဆင္းရဲဒုကၡႀကဳံေတြ႔ခဲ႔ၾကရ၏ ။ယခုလည္း သဘာ၀တရား၏ ေဖာက္ျပန္မေၾကာင္႔ လူအေျမာက္အမ်ား ေသေၾကပ်က္စီးျခင္း၊အုိးမဲ႔အိမ္မဲ႔ျဖစ္ျခင္း စေသာသတင္းမ်ားမၾကာခဏၾကားသိရ၏ ။လူသည္သဘာ၀တရား၏ထုေထာင္းျခင္းကိုခံရသည္႔အျပင္ လူလူခ်င္း ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈကိုလည္းခံရ၏ ။လုတို႔ႀကဳံေတြ ႔ရေသာဤဒုတိယဆင္းရဲဒုကၡမ်ဳိးသည္ ေရွးပေ၀ဏသီမွစ၍ ယေန႔တိုင္ အတိုင္းတိုင္းအျပည္ျပည္၌ ေပၚေပါက္ခဲ႔ေသာ စစ္ပြဲမ်ား၊ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမ်ား၊အႏိုင္က်င္႔မႈမ်ား၊မတရားျပဳက်င္႔မႈမ်ားစသည္တို႔ျဖင္႔ ထင္ရွား၏ ။ထို႔ေၾကာင္႔ ေရာမႏိုင္ငံ သမိုင္းက်မ္းႀကီးကိုျပဳစုခဲ႔ေသာ ဂစ္ဘြန္(GIBBON:The Decline and Fall of Roman Empire)က ‘‘လူ႔သမိုင္းမည္သည္လူတို႔၏မိုက္မဲဆိုးသြမ္းမႈ၊ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈႏွင္႔ဒုစရိုက္ျပစ္မႈအေၾကာင္းမွတ္တမ္းမွ်သာျဖစ္ေပသည္။ ’’ဟုေရးသားခဲ႔၏*သို႔ျဖစ္ေစကာမူယေန႔ကမာၻသည္လြန္းခ႔ဲေသာႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာကကမာၻႏွင္႔မတူဘဲသိသိသာသာေျပာင္းလဲလ်က္ရွိသည္။ ယခုေခတ္လူတို႔သည္သမိုင္းအေတြ႔အႀကဳံသမိုင္းသင္ခန္းစာမ်ားေၾကာင္႔အသိအျမင္တိုးပြား၍ကမာၻလူထုေကာင္းစားေရးကိုအာရုံစူးစိုက္လာၾကသည္။ လူ႔ေလာကႀကီးပြားခ်မ္းသာမႈအတြက္မွီခိုအားထားရာျဖစ္ေသာ သိပၸံညာသည္အလ်င္အျမန္ တိုးတက္ေနသည္။ ကမာၻ႔ကုလသမဂၢကလည္း ကမာၻၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥမ်ားကိုေရွးရွဳေဆာင္ရြက္ေနသည္ စသည္ျဖင္႔အခ်ဳိ႔ပုဂၢိဳလ္တို႔က လူ႔ေဘာင္ဆင္းရဲဒုကၡ ကင္းၿငိမ္းမည္႔ နိမိတ္လကၡဏာမ်ားကိုေထာက္ျပၾကသည္။
*မ်က္ျမင္ဒိဌအားျဖင္႔မူ ကမာၻ႔ဆင္းရဲသားလူထု၏ စား၀တ္ေနမႈ ဘ၀ျမွင္႔တင္ရန္ ေပၚထြန္းလာသည္ဆိုေသာ ဆိုရွယ္လစ္စီးပြားေရးစနစ္မွာလည္းမေအာင္ျမင္ဘဲကမာၻအရပ္ရပ္၌မရွဳမလွက်ဆုံးေနေပၿပီ။ကမာၻ႔ကုလသမဂၢသည္ တစ္ႏုိင္ငံႏွင္႔တစ္ႏိုင္ငံ စစ္ျဖစ္မႈ၊ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္မႈမ်ားကိုမတားဆီးႏိုင္ဘဲလ်စ္လ်ဴရွဳေနရသည္ကမ်ားသည္။သိပၸံပညာသည္လည္းအံ႔ဘြယ္လိလိတိုးတက္လာေသာ္လည္း၄င္း၏အသီးအပြင္႔မ်ားကိုကမာၻ႔လူထုကအျပည္႔အ၀မခံစားရေသးေခ်။ တစ္ဖက္၌လည္းသိပၸံပညာ၏တီထြင္မႈမ်ားေၾကာင္႔လူေနမႈဘ၀သက္သာေခ်ာင္လည္လာသည္ႏွင္႔အမွ်အျခားတစ္ဖက္၌လည္း၊
ဓာတုလက္နက္၊ဇီ၀လက္နက္စေသာလက္နက္အသစ္အဆန္းမ်ားေၾကာင္႔လူမ်ဳိးသုဥ္းစစ္ျဖစ္မည္႔ အႏၲရာယ္ကိုေၾကာက္ရြံ ႔ေနၾကရ၏ ။
*ေလာက၌အေကာင္းအဆိုးသည္အၿမဲလိုလိုဒြန္တြဲေနတတ္၏။ဣဌာရုံကိုစြဲမက္ေနေသာေၾကာင္႔လူတို႔သည္ယင္းတို႔၏ေနာက္မွမသိမသာ ထပ္ၾကပ္လိုက္ပါလာေသာ အနိဌာရုံ အက်ဳိးဆက္ကို မသိျမင္ၾကေခ်။ ေဆးသိပၸံပညာ၏ တိုးတက္မႈေၾကာင္႔ လူတို႔သည္ေရွးကထက္ပုိ၍က်န္းမာအသက္ရွည္လာၾက၏။သုိ႔ရာတြင္တိုးတက္မႈကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ား၌အဆမတန္ တိုးပြားလာေသာ လူဦးေရျပႆနာကိုရင္ဆိုင္ေနၾကရသည္။အခ်ဳိ ႔အသိပညာရွင္တို႔ကလည္း ေဆးပညာသည္ က်န္းမာေရးဗီဇဓာတ္ခံညံ႔ဖ်င္းသူတို႔အား အသက္ဆက္ေပးေသာေၾကာင္႔ကမာၻေပၚ၌ သူတပါးကိုမွီခိုအားထား
ေနရေသာဒုကၡိတလူနာမ်ားတစ္ေန႔တစ္ျခားတိုပြားေနပါသည္ဟုဆိုၾက၏။ေဆးသိပၸံပညာသည္အတိုင္းမသိတိုးတက္၍တစ္ေန႔ေသာအခါ
ကမာၻေပၚ၌အုိေဘး၊နာေဘးလုံး၀ေပ်ာက္ကြယ္၍ေသျခင္းတရားကိုမလြန္ဆန္ႏိုင္သည္႔
တိုင္ ႏွစ္ေပါင္း၁၂၀အထိအသက္ရွည္သည္ဆိုပါစို႔။ထို႔သို႔ေသာလူ႔ေလာက၌ေၾကာက္ခမန္းလိလိ လူဦးေရတိုးပြား၍ပုိမိုဆိုးရြားေသာဆင္းရဲဒုကၡအမ်ဳိးမ်ဳိးႀကဳံေတြ႔ရမည္အမွန္ျဖစ္၏။အုိျခင္း၊နာျခင္း၊ေသျခင္းလုံး၀ကင္းေသာလူတို႔သည္ခ်မ္းသာ
သုခရရွိလိမ္႔မည္ဟူ၍လည္းမည္သူမွ်အေသအခ်ာမေျပာဆိုႏိုင္ေခ်။အဘယ္ေၾကာင္႔ဆိုေသာ္လူတို႔ေန႔စဥ္သြားလာလုပ္ကိုင္မႈ၏ အဓိကအေၾကာင္းတစ္ရပ္မွာအုိနာေသေဘးမွ ကာကြယ္ရန္ျဖစ္ေပရာ ထိုအေၾကာင္းတရားမရွိေသာအခါ၌ အလုပ္လုပ္လိုေသာဆႏၵနည္းပါး၍ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႔လာမည္မုခ်ျဖစ္သည္။
*ဘ၀ကိုၿငီးေငြ႔မႈသည္ ကမာၻေပၚ၌ မေတာင္႔မတာ မေၾကာင္႔မၾကေနၾကရေသာ အနည္းငယ္ေလေသာ လူတစ္စုႀကဳံေတြ ႔ရေသာ ဆင္းရဲဒုကၡတစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္။သူတို႔၏ ဘ၀ၿငီးေငြ႔မႈမွာ ဘုရားအေလာင္း၏အသိပညာဥာဏ္ႏွင္႔ယွဥ္ေသာ ၿငီးေငြ႔မႈမဟုတ္ေသာေၾကာင္႔ မေကာင္းေသာ. အထူးသျဖင္႔မိမိကုိယ္ကိုဖ်က္ဆီးမႈအက်ဳိးဆက္မ်ား ေပၚေပါက္လာစၿမဲျဖစ္သည္။သို႔ျဖစ္၍ ယေန႔ႀကီးပြားခ်မ္းသာေနေသာ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား၌ မူးယစ္ေဆး၀ါးမွီ၀ဲသူ၊ကာမေဖာက္ျပန္သူ၊
စိတၱဇေရာဂါစြဲကပ္သူႏွင္႔ မိမိကိုယ္မိမိသတ္ေသေသာသူမ်ားတြင္ ဘ၀ျပည္႔စုံေသာေၾကာင္႔ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႔ေနေသာ ပုဂၢိဳလ္အေတာ္မ်ားမ်ား ပါ၀င္ေၾကာင္း သိရွိရ၏။
*ဘ၀ကိုၿငီးေငြ႔ေသာ လူတို႔၏ ျပည္႔စုံမႈသည္ ရုပ္တရားျပည္႔စုံမႈသာလွ်င္ျဖစ္၍ နာမ္တရားဘက္ကလည္း ျပည္႔စုံလွ်င္ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႔ျခင္း ျဖစ္မည္မဟုတ္ဟု အခ်ဳိ ႔လူမ်ားကဆိုၾကေပလိမ္႔မည္။ သို႔ရာတြင္ လူသည္ အသိတရား တိုးပြားလာေလ ေလာက၌ မေပ်ာ္ေမြ႔ပဲ စိတ္ပ်က္ၿငီးေငြ႔လာေလျဖစ္တတ္၏။ ဘာမွ်မသိမတတ္ေသာကေလးသည္ အေပ်ာ္ရႊင္ဆုံးျဖစ္၏။ ေယာက္်ားသည္ အမ်ားအားျဖင္႔ မိန္းမထက္စိတ္ဓာတ္ရင္႔က်က္မႈ၊ ႏိုင္ငံေရး လူမႈေရးကိစၥရပ္မ်ား၌ စိတ္၀င္စားမႈ၊ဆင္ျခင္စဥ္စား
မႈရွိ၍ မိမိကိုယ္ကိုသတ္ေသေသာသူမ်ား ၊စိတၱဇေရာဂါ စြဲကပ္ေသာသူမ်ားတြင္ေယာက္်ားဦးေရက ပုိမ်ား၏။အသိပညာအရပ္ရပ္၌ ထူးခၽြန္ေျပာင္ေျမာက္ေသာဥာဏ္ပညာရွင္မ်ားသည္ ပတ္၀န္းက်င္ လူ႔ေလာကႏွင္႔ ခြင္မက်ဘဲ စိတ္ေပ်ာ္ရႊင္မႈ ကင္းေ၀းၾက၏။ သုိ႔ျဖစ္၍ ထိုကမာၻ႔ဥာဏ္ပညာရွင္မ်ားတြင္ စိတ္ပုံမမွန္ ေဖာက္ျပန္ေသာသူမ်ားမွာ မနည္းလွေခ်။
*လူ၏အသိတရား တိုးတက္မႈနည္းတူ ကိုယ္႔က်င္႔တရား တိုးတက္မႈသည္လည္းစိတ္ဆင္းရဲမႈႏွ
င္႔ဆက္စပ္ေနေၾကာင္း ဆိုင္ကိုအနယ္လစ္စ္(Psychoanalysis)စိတ္ပညာရွင္ ဆစ္ဂမန္ဖရိုက္(Sigmund Freud) က သူ၏စာအုပ္မ်ား၌ အက်ယ္ျပဆိုထား၏။ သူ၏အဆိုအားျဖင္႔ လူသည္စိတ္ယုတ္၊စိတ္ည႔ံမ်ားကိုႏွိပ္ကြပ္ဆုံး၍ယဥ္ေက်းလာေသာ္လည္း ထိုကိေလသာစိတ္မ်ားသည္ အႂကြင္းမဲ႔ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမသြားဘဲ မေနာ၀ိဥာဏ္၏ေအာက္ပုိင္း၌ မသိစိတ္အျဖစ္ကိန္းေအာင္းေနၾက၏။ ယင္းတို႔သည္မေနာ၀ိဥာဏ္၏ အေပၚလႊာသို႔ အသြင္အမ်ဳိးမ်ဳိးအျဖင္႔ တစ္ခါတစ္ရံ ေပၚလာ၍ စိတ္ေကာင္းႏွင္႔စိတ္ယုတ္တို႔သည္ ပဋိပကၡျဖစ္ကာ လူသည္စိတ္မေက်နပ္ျခင္း၊မတည္ၿငိမ္ျခင္း၊စိတ္ဆင္းရဲျခင္းစေသာ ေဒါမနႆ ေ၀ဒနာမ်ားကို ခံစားရ၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ စိတ္လြတ္လပ္ေသာ လူရိုင္းမ်ားထက္ စိတ္ထိန္းခ်ဳပ္ထားေသာ ႏိုင္ငံႀကီးသား‘‘လူယဥ္ေက်းမ်ား’
တြင္ စိတၱဇေရာဂါ စြဲကပ္သူ ပုိမိုေပါမ်ားသည္ဟု စိတ္ပညာရွင္တို႔ဆိုၾက၏ ။ စင္စစ္ မႏုသကယကိေလသာကိုလႈံ ႔ေဆာ္အားေပးေသာ ကာမအာရုံမ်ား လႊမ္းမိုးေနသည္႔လူ႔ေလာကသည္ကိုယ္က်င္႔တရားကိုျမတ္ႏိုးေသာသူႏွင္႔မသင္႔ေလ်ာ္ေခ်။ထို႔ေၾကာင္႔ သူေတာ္သူျမတ္တို႔သည္လူ႔ေဘာင္ကိုေရွာင္ခြာ၍ ေတာထြက္ျခင္းျဖစ္ေပသည္။
*ဤသို႔လူ၏တိုးတက္မႈသည္ အဘက္ဘက္၌ ဆင္းရဲဒုကၡႏွင္႔ ဒြန္တြဲေနေသာေၾကာင္႔ ေလာက၌ခ်မ္းသာသုခဟူ၍ ဧကန္စင္စစ္ရွိပါ၏ေလာဟု သံသယျဖစ္ဖြယ္ရွိ၏။ဂ်ာမန္ဒႆနကဆရာ ရိုပင္ဟြာက ေလာက၌ဆင္းရဲဒုကၡသည္သည ထင္ရွားရွိ၍ ဆင္းရဲဒုကၡကင္းၿငိမ္းျခင္းသည္ပင္ခ်မ္းသာသုချဖစ္သည္ဟုဆို၏ ။ဂရိပညာရွင္ အီပီကုရပ္(Epicurus) က ‘‘စိတ္ခ်မ္းသာမႈကိုမရွာအပ္။ ဆင္းရဲဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္မႈကို ရွာၾကံအပ္၏ ။ စိတ္ေပ်ာ္ရႊင္မႈသည္ ဒုကၡႏွင္႔ အၿမဲဒြန္တြဲေနတတ္၏ ။ ’’ဟုဆို၏ ။
ကမာၻေက်ာ္ ေရွးဂရိပညာရွင္အဘိဓမၼာဆရာႀကီး အရစၥတိုတယ္(Aristotle) ကလည္း‘‘ပညာရွိသည္ခ်မ္းသာသုခကိုမရွာဘဲဆင္းရဲဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္မႈကိုသာရွာ၏ ။’’ဟုေရးသားခဲ႔သည္။
*ထိုအသိပညာရွင္တို႔၏ ထင္ျမင္ခ်က္မ်ားမွာ မွားသည္ဟုတ္မဆိုႏိုင္ေခ်။ ကမာၻ႔လူသားအားလုံးေတာင္႔တေသာခ်
မ္းသာသုခ သည္က်န္းမာမႈျဖစ္၍က်န္းမာမႈသည္ အနာေရာဂါကင္းမႈအျဖစ္ျဖင္႔သာလွ်င္ ထင္ရွားသည္မဟုတ္ပါေလာ။ဗုဒၶ၀ါဒီတို႔အဖို႔ အျမတ္ဆုံးသုချဖစ္ေသာ နိဗၺာန္သည္ ကိေလသာ တရားအားလုံးဆိတ္သုဥ္းမႈ၊ဆင္းရဲဒုကၡအားလုံး ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈျဖစ္ေၾကာင္း ပိဋကတ္စာေပ၌ျပဆိုထားျခင္းကိုလည္းကၽြႏု္ပ္တို႔ အထူးသတိျပဳသင္႔ေပ၏ ။စင္စစ္လူတို႔သိသိမွတ္မွတ္ေမွ်ာ္မွန္းေသာအရာသည္ ခ်မ္းသာသုခမဟုတ္ဘဲ အလိုဆႏၵျပည္႔၀မႈျဖစ္၏ ။ ခ်မ္းသာသုခသည္ အလိုဆႏၵျပည္႔၀မႈႏွင္႔ ယွဥ္၍ျဖစ္ေပၚေသာ
ေ၀ဒနာေစတသိတ္ျဖစ္၍ ယင္းကိုတမင္သက္သက္ရွာၾကံပါက အခ်ည္းအႏွီးျဖစ္တတ္၏ ။ ကာမခ်မ္းသာကို မက္ေမာ၍ အစားႀကဴး၊ကာမၾကဴးေသာသူသည္ တင္းတိမ္ေရာင္႔ရဲမႈမရွိဘဲစိတ္ဆင္းရဲရတတ္၏ ။ မိမိစိတ္ခ်မ္းသာမႈအတြက္ အိမ္ေထာင္ျပဳေသာသူသည္ အိမ္ေထာင္ေရးျပႆနာမ်ားကိုရင္ဆိုင္ရေသာအခါ ခံႏိုင္ရည္မရွိဘဲစိတ္မခ်မ္းမသာျဖစ္ရမည္အမွန္ျဖစ္၏ ။ ခ်မ္းသာသုခကိုမစဥ္းစားဘဲ ဤလူဘုံသည္ ဒုကၡဘုံျဖစ္သည္ဟု သိမွတ္ထားသည္႔ ပုဂၢဳိလ္သည္သာလွ်င္ ဘ၀ခရီးလမ္း၏ အခက္အခဲ
မ်ားကို ႀက့ံႀကံ့ခံႏိုင္ေသာ ႏွလုံးရည္ရွိေပလိမ္႔မည္။
*ပုထုစဥ္လူသားတို႔ စိတ္ဆင္းရဲျခင္းသည္ အခ်ဳပ္အားျဖင္႔ဆိုေသာ္ အလိုဆႏၵမျပည္႔မႈေၾကာင္႔ျဖစ္၏ ။ အလိုဆႏၵတစ္ခုျပည္႔၍ ရရွိလာေသာႏွစ္သိမ္႔ေက်နပ္မႈသည္ မၿမဲေသာအနိစၥတရားျဖစ္ရကားအလိုဆႏၵတစ္ခုျ
ပည္႔ေသာအခါ ေနာက္တစ္ခုေပၚလာစၿမဲျဖစ္၏ ။ ထူးေထြမ်ားျပားေသာ အလိုဆႏၵအားလံုးျပည္႔ရန္မွာမလည္း မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ ထို႔အျပင္လူတို႔သည္စိတ္ဓာတ္စရိုက္၊အသိအျမင္၊ပတ္၀န္းက်င္စသည္တို႔မတူေသာေၾကာင္႔ အလိုဆႏၵမ်ား ကြဲျပားဆန္႔က်င္ေနတတ္၏ ။ သို႔ျဖင္႔ လူတစ္ဦးေကာင္းစားလွ်င္ အျခားလူ တစ္ဦးမွာနစ္နာဆုံးရွဴံးရ၏ ။ကမာၻ႔သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္၌ အာဏာရွင္တစ္ဦးတည္ၿမဲရန္အတြက္လူအေျမာက္အမ်ား ေဘးဒုကၡအမ်ဳိးမ်ဳိးႀကဳံေတြ႔ေသာ သာဓကမ်ားမနည္းလွေခ်။(ဤေနရာတြင္က်ေနာ္အနည္းငယ္တင္ျပလိုသည္။ ဆရာႀကီးဆိုလုိေသာ အေျခအေနမွာလူတိုင္းမျဖစ္ႏိုင္ေခ်။၎အာဏာရွင္မွာ ဆို၀ါးေသာ အေဒါ႔ဖ္ဟစ္တလာကဲ႔သို႔သူသာ
ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိ၏ ။ ‘‘လူတစ္ဦးေကာင္းစားလွ်င္ အျခားလူ တစ္ဦးမွာနစ္နာဆုံးရွဴံးရ၏’’ဟူေသာအဆိုမွာလည္း အေျခအေနအခ်ဳိ ႔အတြက္သာျဖစ္ႏိုင္၏ ။ပင္လယ္ေရသည္ကားတစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းေသာက္၍မကုန္ဟူေသာအဆိုကားရွိေသး၏ ။အေျခအေနအားလုံးအား ဤအခ်က္တစ္ခုတည္းျဖင္႔သာမဆုံးျဖတ္ႏိုင္ေခ်။)
*အမွန္ဆိုေသာ္ လူဦးေရအၿမဲတိုးပြား၍ တဏွာေလာဘ လႊမ္းေနေသာ ဤကမာၻေလာက၌ ထာ၀ရသာယာၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို ဘယ္ေသာအခါမွ် မေမွ်ာ္လင္႔ႏိုင္ေခ်။ လူတိုင္းအလိုဆႏၵျပည္႔၀မႈ၊သာယာၿငိမ္းခ်မ္းမႈကိုရရွိႏိုင္သည္ဆိုေစ ထိုအခါ၌ ဆက္လက္တိုးတက္မႈရွိ၊မရွိ အပထား၍ ပ်င္းရိၿငီးေငြ ႔မႈဒုကၡကိုလူတိုင္းရင္ဆိုင္ရမည္မွာ မုခ်ျဖစ္၏ ။ ေလာက၌ပ်င္းရိၿငီးေငြ ႔သူတို႔သည္ ဆင္းရဲခ်ဳိ ႔တဲ႔ေသာ သူမ်ားမဟုတ္ဘဲ အစစအရာရာ ျပည္႔စုံ၍ အလုပ္မလုပ္ရေသာ သူေဌးသူႂကြယ္မ်ားျဖစ္၏ ။ လူသည္ အၿငိမ္မေနပဲ စိတ္ေရာကိုယ္ပါအၿမဲဗ်ာပါမ်ားေနရမွေက်နပ္ရ၏ ။
*အခါတစ္ပါးက နိဂ႑တို႔က ဗုဒၶသည္ ဗိမၺိသာရမင္းေလာက္ ခ်မ္းသာစြာမေနရဟုဆိုၾက၏ ။ ဗုဒၶက‘‘သင္တို႔သည္ မည္သို႔ထင္ၾကကုန္သနည္း ။ ဗိမိၺသာရမင္းသည္ကိုယ္မလႈပ္ရွားဘဲ၊ႏႈတ္မွလည္း ဘာမွမေျပာဘဲခုနစ္ရက္ပတ္လုံး ခ်မ္းသာစြာေနႏိုင္ပါမည္ေလာ’’ ဟုေမး၏ ။ ခုနစ္ရက္မဆိုထားဘိ၊ တစ္ရက္မွ်ပင္ေနႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ
ဟု နိဂ႑တို႔ဆိုၾက၏ ။ထိုအခါဗုဒၶသည္ ‘‘ ငါသည္ကိုယ္မလႈပ္ရွား၊စကားမေျပာဘဲ ခုနစ္ရက္ပတ္လုံး ခ်မ္းသာခံစား၍ ေနႏိုင္သည္။ သို႔ျဖစ္၍မည္သူက ပို၍ခ်မ္းသာစြာေနရသနည္း’’ဟုေမး၏ ။ နိဂ႑တို႔က ဗုဒၶက
ပုိ၍ခ်မ္းသာစြာေနရပါသည္ ဟု၀န္ခံၾက၏ ။(မဇၩိမနိကာယ္၊စူဠဒုကၡႏၶသုတ္)
*ဗုဒၶသည္ လူ႔ဘ၀၏ ဆင္းရဲဒုကၡမ်ားကို ေလးေလးနက္နက္ေဟာၾကားခဲ႔ေသာေၾကာင္႔ အခ်ဳိ႔အေနာက္တိုင္သားမ်ားက ဗုဒၶ၀ါဒမွာ လူ႔ေလာက၏ အဆင္မေျပမႈ စိတ္ပ်က္ဖြယ္ေကာင္းမႈ႕
မ်ားကို ပုံႀကီးခ်ဲ ႔ကာတစ္ဖက္သတ္ အဆိုးျမင္ရွဴျမင္ေသာ ၀ါဒျဖစ္သည္ ဟု ေျပာဆိုေရးသားၾက၏ ။ သို႔ရာတြင္ လူ႔ေလာက၊လူ႔ဘ၀၏အေျခအေနမ်ားကို ယထာဘူတာက်က် ေလ႔လာဆင္ျခင္သုံးသပ္ေသာ ပညာရွင္အားလုံးသည္ ဒုကၡတရားကိုသာသိျမင္ၾကမည္သာျဖစ္၏ ။ ဤေနရာ၌ အေမရိကန္ ဒႆနိက စိတ္ပညာရွင္ ၀ီလ်ံဂ်ိမ္းစ္ (William James)၏ထင္ျမင္ခ်က္ကိုေဖာ္ျပပါမည္။
‘‘ ဤေလာက၌ စိတ္အေပ်ာ္ရႊင္ဆုံးလူသားမ်ားကိုႀကည္႔ပါကလူဆယ္ဦးအနက္ ကိုးဦးမွာ စိတ္အလိုမျပည္႔မႈတစ္ခုရွိသည္ကိုေတြ႔ရ၏ ။လူတစ္ဦး၏ေအာင္ျမင္မႈသည္ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ႏွင္႔ကြာဟေနေပမည္။ သို႔တည္းမဟုတ္ အျခားလူမ်ားမသိေသာ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္တစ္ခုခုရွိေန၍ ထိုေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ကိုအေကာင္အထည္ေပၚရန္ သူမေမွ်ာ္လင္႔ႏိုင္ေၾကာင္းသူသိေပမည္။ ဂိုေထး
[(Goethe)(ဂ်ာမာန္စာေပ သိပၸံပညာရွင္ "Johann Wolfgang von Goethe"Theory of Light-Light spectrumအားေဖာ္ထုတ္သူအားဆိုလိုဟန္ရွိသည္ သုငယ္)]ကဲ႔သုိ႔အၿမဲလိုလိုအေကာငး္ဘက္ကိုသာရွဳတတ္ေသာသူပင္ အသက္ ၇၅ႏွစ္၌ မိမိဘ၀ကိုစိတ္ပ်က္စကား ေျပာခဲ႔ပါကအျခားသာမာန္လူမ်ားမွာ အဘယ္ဆိုဖြယ္ရွိပါအံ႔နည္း။’’
‘‘လူ႔ဘ၀၌အေကာင္းကိုသာ ရွဳျမင္ေသ သုခ၀ါဒ (Optimism) သည္ေလးနက္ျပည္႔စုံေသာ အဘိဓမၼာမဟုတ္။ အဘယ္႔ေၾကာင္႔ဆိုေသာ္ ထို၀ါဒက မ်က္ကြယ္ျပဳထားေသာအနိဌာအာရုံတရားမ်ားသည္ မုခ်စင္စစ္ရွိ၏ ။ ထိုအနိဌာရုံ ဒုကၡတရားသည္ လူ႔ဘ၀၏ အနက္အဓိပၸါယ္ကိုေဆာင္ေနသည္။ဒုကၡတရားသည္ အနက္နဲဆုံး အမွန္တရားကို လူတို႔သိျမင္ေအာင္ မ်က္စိဖြင္႔ေပးေသာ တစ္ခုတည္းေသာတရားျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေပလိမ္႔မည္။ သုခ၀ါဒသည္ ဒုကၡတရားႏွင္႔ ေသျခင္းတရားကိုလ်စ္လ်ဴရွဳထားေသာ၀ါဒျဖစ္၍ထုိအနိဌာရုံတရားမ်ားကို ဆင္ျခင္သုံးသပ္ေသာ ၀ါဒမ်ားေလာက္ေလးနက္ျပည္႔စုံျခင္းမရွိေခ်။ သို႔ျဖစ္၍ အေလးနက္ဆုံး အျပည္႔စုံဆုံးေသာဘာသာတရားမ်ားသည္ ဒုကၡတရားကို အထူးဆင္ျခင္သုံးသပ္ထားေသာ ဘာသာ
တရားမ်ားျဖစ္ေပသည္။’’(William James- The Varieties of Religious Experience)Page-119
*စင္စစ္ ကမာၻ႔ဘာသာ၀ါဒႀကီးမ်ားေပၚထြက္လာျခင္းသည္ ပဓာနအားျဖင္႔ လူ႔ဘ၀ကို လူတို႔ေက်နပ္ႏွစ္သိမ္႔ ေက်နပ္မႈျပည္႔ျပည္႔၀၀ မရွိေသာေၾကာင္႔ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဓမၼ၏ ၀ိေသသလကၡဏာမ်ားမွာ အျခားဘာသားတရားမ်ားကဲ႔သို႔ ဆင္းရဲဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈအတြက္ တမလြန္ေလာက၊ဘုံဌာနကို ညႊန္ျပျခင္းမျပဳဘဲ မ်က္ေမွာက္ဘ၀၌ ဆင္းရဲဒုကၡမ်ားမွ လြတ္ေျမာက္မႈကိုေဟာေျပာျခင္းျဖစ္၏ ။ ထို႔သို႔အထူးေလးနက္စြာ ေဟာေျပာျခင္းမွာ ပုထုဇဥ္လူသားတို႔သည္ ကာမ၀ဲၾသဃ၌ နစ္မြန္း၍ ဒုကၡတရားကိုမသိျမင္ပဲ အ၀ိဇၨာဖုံးလႊမ္းေနေသာေၾကာင္႔ျဖစ္သည္။ ဥပမာ လူနာသည္မိမိအနာေရာဂါ၏ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းပုံကို အမွန္အတိုင္းသိရွိရန္လိုအပ္၏ ။ထိုသို႔မရွိပါက အနာေရာဂါကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ကုသလိုမည္မဟုတ္ေခ်။
*အကယ္၍လူနာသည္ ေရာဂါေပ်ာက္ကင္းရန္ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္လုံး၀မရွိပါက သို႔တည္းမဟုတ္ေဆးသမားသည္ေရာဂါကုသရန္နည္းလမ္းကို မညႊန္ျပႏိုင္ဘဲေရာဂါအေၾကာင္းခ်ည္းေျပာေနပါကလူနာဘ၀သည္စိတ္ပ်က္ဖြယ္ရာျဖစ္၍ ေဆးသမားစကားသည္ စိတ္ပ်က္ဖြယ္ရာစကားသာျဖစ္ရေပမည္။ အကယ္၍ ေဆးသမားသည္ေရာဂါကုသႏိုင္စြမ္းရွိ၍လူနာအဖို႔ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္ရွိေနပါမူကား ေရာဂါ၏ဆိုးရြားပုံကိုေျပာျပေသာေဆးသမားအား ကႊၽႏ္ုပ္တို႔အဘယ္မွာ အျပစ္တင္ႏိုင္ပါအံ႔။ ထို႔အတူကၽြႏု္ပ္တို႔သည္ သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲကိုေဖာ္ျပ၍ ထို၀ဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္ဖို႔ရန္လမ္းညႊန္ျပေသာ ဗုဒၶ၀ါဒကိုစိတ္ပ်က္ဖြယ္ရာ ဒုကၡ၀ါဒ(Pessimism)ျဖစ္သည္ဟုမဆိုႏိုင္ေခ်။
*ဒုကၡ၀ါဒကို ယုံၾကည္ေသာအေနာက္တိုင္းႏိုင္ငံသားမ်ားတြင္အခ်ဳိ ႔မွာဗုဒၶစာေပကိုဖတ္ရွဳ၍အသိအျမင္ေျပာင္းလဲလာၾက၏ ။အခ်ဳိ ႔မွာမူ ဗုဒၶတရားႏွင္႔ထိေတြ႔မႈမရွိေသာေၾကာင္႔ ဒုကၡမွလြတ္ေျမာက္ေၾကာင္းလမ္းေၾကာင္းမ်ားကိုမသိျမင္ၾကေခ်။ ဗိုင္ရြန္(Byron) ၊ရွယ္လီ(Shelley) ၊ လီအုိပါဒီ (Leopardi) အစရွိေသာ ဒုကၡ၀ါဒီတို႔၏စာေပသည္ လူဘ၀၏အႏွစ္သာရကင္းမဲ႔မႈကိုသာေဖာ္ျပ၍ အားေပးႏွစ္သိမ္႔မႈႏွင္႔ေမွ်ာ္လင္႔မႈကင္းမဲ႔၏ ။ သူတို႔အျမင္အားျဖင္႔ လူသည္ေသေသာအခါမွသာဆင္းရဲဒုကၡမွ ကၽြတ္လြတ္မည္ျဖစ္၏ ။ သို႔ျဖစ္၍ အခ်ဳိ ႔အေနာက္တိုင္းဒုကၡ၀ါဒီတို႔သည္ေသျခင္းတရားကိုခ်ီးက်ဴးၾက၏ ။
*ဗုဒၶ၀ါဒသည္ထိုဒုကၡ၀ါဒႏွင္႔ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္၍ေသသည္၏အျခားမဲ႔၌သာလွ်င္ဆင္းရဲဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းသည္ဆိုေသာ အယူကိုလက္မခံ။ ဗုဒၶ၀ါဒီရဟန္းသည္ သူတစ္ပါးအားသတ္ေသခ်င္ေသာစိတ္ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ အားေပးလွဳံ႕ေဆာ္ကမွ်ျဖင္႔ပင္ ႀကီးေလးေသာအျပစ္ရွိေၾကာင္း ၀ိနည္းပိဋကတ္၌ျပဆိုထား၏ ။ ဗုဒၶလမ္းစဥ္၏ပန္းတိုင္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္သည္မေသမီမ်က္ေမွာက္ျပဳရမည္႔တရားျဖစ္၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ဗုဒၶ၀ါဒသည္ ဘ၀ကိုအရွဳံးမေပးဘဲ ဒုကၡမွအစြမ္းကုန္လြတ္ေျမာက္ရန္ ၾကိဳးစားမႈကိုအထူးအားေပး၏ ။
‘‘ဤသာသနာ၌ ရဟန္းသည္အားထုတ္အပ္ေသာ ၀ီရိယသည္ရွိသည္ျဖစ္၍ေန၏ ။ ထိုရဟန္းသည္စင္စစ္ အရိုး ၊ အေရသည္သာႂကြင္းသည္ျဖစ္ေစကိုယ္အေသြးအသားတို႔သည္ေျခာက္ကပ္သည္ျဖစ္ေစ ၊ အၾကင္အရဟတၱဖိုလ္ကို ေယာက်္ားတို႔၏အစြမ္းျဖင္႔ ၀ီရိယျဖစ္ရအပ္၏ ။ ထိုအရဟတၱဖိုလ္ကိုမရဘဲ ၀ီရိယကိုမေလွ်ာ႔အပ္။’’(သံယုတၱနိကာယ္၊ဘိကၡဳသံယုတ္၊ဥေဘာေထရသုတ္)
*ဗုဒၶ၏ စိတ္ေအးၿငိမ္းခ်မ္းသာမႈကို ‘ဗုဒၶ’ အခန္း၌ ေဖာ္ျပခဲ႔ၿပီးျဖစ္သည္။ ေထရဂါထာ၊ ေထရီဂါထာ ပါဠိေတာ္မ်ားကိုေလ႔လာပါက ဗုဒၶတရားကို က်င္႔ႀကံအားထုတ္၍ ရရွိအပ္ေသာ ေရွးအိႏၵိယအမ်ဳိးသား ၊ အမ်ဳိးသမီး သူေတာ္စင္တို႔၏ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေသာ ဘ၀ကို ကၽြႏ္ုပ္တို႔ တစ္စြန္းတစ္စ သိျမင္ႏိုင္၏ ။ ထိုရဟႏၲာပုဂၢဳိလ္မ်ားကိုထားဘိဦး ။ ဗုဒၶ၏ ရုိးရိုးတပည္႔ ရဟန္းတို႔သည္လည္းဗုဒၶတရားျဖင္႔ စိတ္ခ်မ္းသာမႈရရွိသူမ်ားျဖစ္ၾက၏ ။ ဤအခ်က္သည္ ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီး၏ စကားျဖင္႔ထင္ရွားသည္။ ေကာသလမင္းသည္ ဗုဒၶအားေနာက္ဆုံးအႀကိမ္းဖူးေျမာ္စဥ္က‘‘အရွင္ဘုရား ၊သာကီ၀င္ရဟန္းတို႔သည္ အျခားဘာသာအယူရွိေသာရဟန္းတို႔ႏွင္႔ စာေသာ္ ရုပ္ဆင္းသ႑ာန္ၾကည္လင္၍ပူပင္ေၾကာင္႔ၾကမႈစိုးစဥ္းမွ်မရွိဘဲ ပကတိ စိတ္တည္ၿငိမ္ခ်မ္းေျမ့ေသာအသြင္ကိုေဆာင္လ်က္ရွိၾကပါသည္ ။ ဤသို႔စိတ္ခ်မ္းေျမ့ၾကျခင္းသည္ အရွင္ဘုရား၏ တရားေတာင္ေၾကာင္႔ျဖစ္ပါလိမ္႔မည္ ’’ဟုေလွ်ာက္ထား၏ ။(မဇၩိမနိကာယ္၊ဓမၼေစတီယသုတ္)















0 comments:

Post a Comment